yellow brand protection förvärvas av corsearch

Framgångarna fortsätter för Sveriges modernaste advokatbyrå, senast som rådgivare till bl.a. Schottenius & Partners AB, Daniel Bennett och Yogalant AB i samband med deras försäljning av legaltech-koncernen Yellow Brand Protection till New York-baserade Corsearch.

-Uppdraget har varit en perfekt matchning mellan vårt entreprenörsperspektiv och kundens enorma innovationskraft. Att Yellow Brand Protections verksamhet dessutom skapar rättvisa och indirekt stävjar barnarbete känns extra bra för ett värdedrivet företag som Morris Law, konstaterar Martin Taranger, VD för Morris Law.

Legaltech-företaget Yellow Brand Protection har utvecklat en mjukvara som systematiskt skannar nätet efter misstänkta annonser för piratkopierade varor. När mjukvaran upptäcker en misstänkt piratkopia flaggas annonsen och en fysisk person tar vid för att säkerställa att det faktiskt rör sig om illegala kopior. När verifikationen är gjord skickas en notis till e-handelsplattformarna, däribland Ebay och Alibaba, som tar bort produkterna från plattformen. Yellow Brand Protection:s digitala lösning kan på ett effektivt sätt hjälpa varumärkesägare i striden mot handel av piratkopior på nätet.

-Vi började jobba med Morris Law redan när firman slog upp portarna under 2014 och har arbetat tätt ihop i alla frågor såsom bolagsrätt, incitamentsstrukturer, IP- och IT-rätt, kommersiella avtal och GDPR. Eftersom vi jobbar med innovativa idéer och utvecklingsfrågor vill vi också ha legala rådgivare som ser möjligheter och är innovativa, proaktiva och förbannat duktiga helt enkelt. Morris Law lever verkligen upp till detta och dessutom har vi haft roligt ihop under hela resan, säger Klas Karlsson (medgrundare och COO).

Yellow Brand Protection har idag ca 43 anställda på sina kontor i Varberg, London, Turin, Shanghai och Boston. Amerikanska Corsearch, som nu köper Yellow Brand Protection, erbjuder bland annat mjukvara som ska hjälpa bolag att få en helhetsbild av sina varumärken. Tillsammans kommer bolagen att kunna erbjuda varumärkesägare en konkurrenskraftig lösning för hantering och skydd av varumärken.

-Detta har varit en komplex transaktion som innefattar 5 jurisdiktioner. Gänget på Morris har projektlett hela transaktionen, inklusive alla internationella legala frågor, och verkligen visat att transaktionsjuridiken är mammas gata. De har effektivt guidat oss genom alla knepiga frågor och skapat ett fint förhandlingsklimat och proaktiva lösningar. Vi är väldigt nöjda, säger Vilhelm Schottenius (medgrundare och styrelseordförande i Yellow Brand Protection-koncernen).

Lincoln International i London har varit finansiella rådgivare i transaktionen. Morris har varit legala projektledare för transaktionen och Morris projektgrupp har främst bestått av Racine Ashjari, Mattias Bergström, Carl Friberg, Therese Andersson, Anders Eriksson (samtliga verksamma inom M&A och bolagsrätt), Henrik Almström (IP och GDPR), Martin Vildhede (Arbetsrätt), Jonas Du Rietz (Hyresrätt) och Robert Starck (Skatt).

DI Digital
Business Wire
Using the best anti-counterfeiting technology

  • Share linkedin
  • Share facebook

tags:

publicerat: